Albumet vill visa att Petterberg är en utmärkt stuga att ordna lägerskola eller skoresa till. Lättarbetat kök, bra matsal och en fantastisk bitvis orörd natur.
1 Klassen har just gjort en rundvandring på området och väntar nu på att få komma in i stugan och få sina rum. Föräldrar har kört ut hela klassen i bilar, men det går att komma ut med buss också.
2 Matsalen är dukad för lunch - en hel del föräldrar har följt med för att hjälpa till.
3 Här är det lilla, men mycket moderna köket med stort kylskåp, varmluftsugn, diskmaskin och rinnande varmt och kallt vatten.
4 Nu har klassen kommit in i korridoren utanför logementen (sovrummen).
5 Sängarna måste naturligtvis testas och eleverna ser rätt nöjda ut.
6 Tvättrummet med två toaletter och två duschar.
7 Nu är det klart att släppa in eleverna till lunch.
8 Till lunch severas pannnkakor med sylt.
9 Ser mycket gott ut!
10 Första passet på eftermiddagen är ett stationssystem med 1 Rundvandring i naturen, 2 En orientering på området efter en kartskiss, 3 Lära sig sköta och använda en kniv och 4 Allemansrätten. Här syns Pliiiggis visa hur man bryner en kniv uppe vid lägerbålsplatsens vindskydd.
11 Tillämpning av hur man bryner kniven med ett bryne. Barnen fick också lära sig "skogmans hederskodex": Jag använder min kniv som ett verktyg och inte som en leksak. Jag vårdar min kniv och är rädd om allt levande.
12 Knivbryning.
13 Så här räcker man över kniven med skaftet före.
14 Och det viktigaste - hur man täljer!
15 Drömfångartillverkning senare på eftermiddagen men även personliga mått och avståndsbedömning och väderstrecken.
16 Jag visar här hur man kan ta reda på väderstrecken och vilka väderstreck vi har.
17 Ett sätt är ju kompassen. Den röda pilen pekar alltd mot norr. Kl 12.00 (13.00 när vi har sommartid) står alltid solen i söder. Vi tränade också att vända oss mot de 4 väderstrecken.
18 Här en glad och mycket duktig grupp - de lärde sig verkligen väderstrecken!
19 Till middag serverades köttbullar och spagetti.
20 Efter middagen hade vi några samarbetsövningar, här en där hela gruppen skall ta sig igenom en rockring utan att släppa händerna.
21 Det klarade patrullerna galant!
22 Att få in en penna i olika burkar, där varje gruppmedlem styr med sin lina.
23 Inte alltid så lätt.
24 Att nudda marken med så få kroppsdelar som möjligt.
25 Det blev rätt spännande lösningar.
26 Blåsa såpbubblor för att se varifrån vinden blåser.
27 Hela gruppem tar sig fram en viss sträcka med ihopbundna ben.
28 Senare på kvällen ett smörgåsbord med, knopar, chiffer, tälja, snörtagning och livlinekastning.
29 Råbandsknop?
30 När det börjat mörknat (c:a 20.00) startade vi ett lägerbål (sångstund med sketchinslag) uppe vid lägerbålsplatsen. Några föräldrar hade förberett en fin eld.
31 Det blev en mycket stämningsfull stund.
32 Här en av gruppernas sketcher. På slutet bjöds på korv...
33 ...och lägerbålet avslutades med en fantastisk inledningsstory till en kvällsövning i mörkret där de fick träffa olika utklädda personer: Ylva, Runar, Orm,....
34 ...Torsten (den gode) och slutligen....
35 Sigrid och Tova.
36 Efter frukosten inleddes den andra dagen med en alldeles fantastisk organisationstävling med många spännande och lärorika uppgifter.
37 Undrar vad han letar efter?
38 Kluriga uppgifter var det också.
39 Eleverna verkar stortrivas.
40 Under tiden fick föräldrarna städa stugan.
41 Efter organisationstävlan begav vi oss till f.d. Lövsjöns grottor och på vägen träffadade vi på många bävergnag...
42 Bävern har tänder som yxor...
43 ...och de är rödaktiga och innehåller järn. Om bävern inte fick gnaga skulle tänderna växa ½ m på ett år.
44 Vi träffade också på blåsippsblad...
45 och mycket stora hästhovs- (tussilago-)blad. Dessa våra första vårblommor "blommar ju på bar kvist". Bladen gör iordning näring i roten så att de kan blomma så tidigt.
46 Sedan begav vi oss hemåt och åt lunch. På vägen hem stannade vi vid Grindsjöns badplats, badade och åt saft och bullar.
47 Från ett brev med denna teckning från en av eleverna i klassen.